Calendar

Film: Visage

Tsai Ming-liang valdes ut för att hedersuppdraget att göra Louvrens allra första film. I resultatet Visage följs en filmskapare, spelad av Lee Kang-sheng, som tänkt filmatisera myten om Salome med det berömda konstmuseet som inspelningsplats.

Bio Victor

April 24 2022 16.30

Organised by Cinemateket

Tickets

Det kanske tydligaste kvittot på Tsai Ming-liangs välkomnande in i konstvärlden var när Louvren anlitade honom för att göra det första föremålet i museets filmsamling. Av drygt tvåhundra filmare valdes Tsai, som tidigare besökt Paris i sin Vad är klockan i Paris? (2001)och nu fick chansen att ge vidare utlopp för sin frankofili.

Resultatet Visage är en film där en regissör, spelad av Lee Kang-sheng, ska filmatisera myten om Salome med själva Louvren som inspelningsplats. I rollen som Herodes den store vill han ha Jean-Pierre Léaud – ett slags referens till Tsais Vad är klockan i Paris?, där skådespelaren syns både som sig själv och på en tv som visar De 400 slagen (1959), där han fick sitt genombrott som François Truffauts alter ego Antoine Doinel. Tsai har flera gånger beskrivit Lee som sin Antoine Doinel, varför kopplingen känns självklar. Tsai passar på att arbeta med andra skådespelare från Truffauts filmer: Jeanne Moreau och Fanny Ardant.

I en av scenerna görs dessutom en explicit referens till Truffauts Dag som natt (1973), där regissörens alter ego listar auteurer. I sin bok Tsai Ming-liang and a Cinema of Slowness (2014) menar kulturvetaren Song Hwee Lim att Tsai med detta ”placerar sig själv i panteon av (främst) europeiska auteurer” och att hans Visage genom inkluderingen i Louvrens samling upphöjs till konststatus. ”Tvärkulturell cinefili har, för Tsai, gått varvet runt.”

Visage är också en film om skapandeprocessen, främst via repetitionsscenerna – skådespelare som arbetar i sammanhang som lätt hade kunnat upplevas som röriga, om det inte hade varit för Tsais förmåga att isolera händelser. ”Filmen fungerar, eller fungerar inte, som symbolik och filmteori utfört som performancekonst – en idé som framställs fysiskt”, skriver filmkritikern David Phelps för sajten MUBI.

Filmfakta

Originaltitel: Visage
Regi: Tsai Ming-liang
Medverkande: Lee Kang-sheng, Fanny Ardant, Jean-Pierre Léaud, Jeanne Moreau
År: 2009
Land: Frankrike, Taiwan, Belgien, Nederländerna
Format: 35 mm
Längd: 2 tim 18 min
Dialogspråk: Franska, mandarin och engelska
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

More events