Calendar

Film: Utflykt

En ensamstående, hemlös tvåbarnspappa arbetar som ”mänsklig annonstavla” i ett regnigt, ruskigt och själlöst Taipei. Plötsligt tas barnen ifrån honom av ett snabbköpsbiträde som vill barnen väl.

Bio Victor

April 20 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

”Jag har uttömt min aptit på film som ett verktyg för att berätta historier”, förklarar Tsai i ett samtal med Charles Tesson, tidigare konstnärlig ledare för kritikerveckan i Cannes.

Utflykt kretsar kring Lee Kang-shengs reklamskylthållare – en så kallad ”mänsklig anslagstavla” som jobbar långa dagar i biltrafiken. Tårarna från hans ögon blandas med regn och rusk när han gör reklam för fastigheter, samtidigt som han själv saknar ett hem. Med sin son och dotter rör han sig mellan övergivna byggnader, tills barnen tas under vingarna av ett kvinnligt butiksbiträde (som spelas av Tsais tre favoritskådespelerskor).

Tagningarna är långa, även med Tsais mått mätt. I ett särskilt utmärkande exempel skildras en muralmålning i en av filmens många ruinliknande miljöer. I samtalet med Tesson jämför Tsai det moderna stadslivet med att leva på byggarbetsplatser som ”påminner oss om det elaka och absurda priset som vi betalar för den moderna civilisationens snabba utveckling”.

Utflykt var den första långfilmen som Tsai spelade in digitalt, vilket filmvetaren Eirik Frisvold Hanssen utforskat i relation till ett av filmskaparens favoritmotiv: Lee Kang-shengs ansikte.

“Digital’s unlimited recording length is exploited to produce shots that sometimes exceed the time limit of the 35mm film reel. Stray Dogs is a film that accentuates inaction and duration as potentials for meaning. […] The evocative minimalism of Stray Dogs is, however, not only a result of digital’s extended duration, but also of the closeness of the face. Here, the material, aesthetic qualities of the digital image itself, its sharpness and detail changes, the capture and function of the face in cinema.”(1)

Som förfilm visas Tsais allra första digitalt inspelade film Madame Butterfly (2009), där en sviken kvinna försöker ta sig hem från en busstation i Kuala Lumpur. En fri tolkning av myten som blev känd genom Puccinis opera.

(1) Eirik Frisvold Hanssen, ”Head/Face/Cabbage: Tsai Ming Liang’s Stray Dogs”, La furia umana nr 19.

Förfilm:
Madame Butterfly
Originaltitel: Hu die fu ren. Regi: Tsai Ming-liang, medverkande: Pearlly Chua, 2009, Taiwan, Italien, Frankrike, 36 min, malajiska, engelsk text, DCP, tillåten från 15 år.

Filmfakta

Originaltitel: Jiao you
Regi: Tsai Ming-liang
Medverkande: Lee Kang-sheng, Yang Kuei-mei, Lu Yi-ching, Chen Shiang-chyi
År: 2013
Land: Taiwan, Frankrike
Format: DCP
Längd: 2 tim 18 min
Dialogspråk: Mandarin
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

More events