Calendar

Film: Studie i brott

Svindel, sorg och svartsjuka i San Francisco där Kim Novaks mystiska skönhet får James Stewarts höjdrädda privatdetektiv på fall. Hitchcocks solkyssta film noir möttes av blandad kritik vid urpremiären, men har med tiden kommit att betraktas som ett av filmhistoriens främsta verk.

Bio Victor

February 3 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Oavsett hur man ställer sig till en filmkanon är det svårt att ignorera Alfred Hitchcocks Studie i brott självklara plats i den. Många är cinefilerna som avgudar filmen, likväl filmerna som haft den som inspirationskälla (se Brian De Palmas Gastkramad, Jenni Olsons The Royal Road och Guy Maddins The Green Fog, bara för att nämna ett fåtal).

Alfred Hitchcocks misslyckas med att köpa rättigheterna till den franska författarduon Boileau-Narcejacs Mord mellan makar (1952), som i stället blev Henri-Georges Clouzots film De djävulska. Därför var Paramount Pictures tidiga med att optionera Den levande och den döda (1954).

Till sist blev det filmmästerverket om Scottie, privatdetektiven som får i uppdrag att följa en bekants fru. Rutinuppdraget leder till en förbjuden förälskelse med inslag av svindel, sorg, svek och svartsjuka.

En som bidragit till Studie i brotts status är Jan Holmberg, doktor i filmvetenskap och vd för Stiftelsen Ingmar Bergman. Han var en av de 846 som 2012 bidrog till filmens topplacering på tidskriften Sight & Sounds lista över världens bästa filmer, som görs en gång per decennium.

”Alfred Hitchcocks Studie i brott är filmkonstens absoluta höjdpunkt. […] Jag har sett den uppskattningsvis ett dussin gånger på duk, och oräkneliga gånger på skärm. Men varje gång – varje gång – drabbas jag av slutet som av ett knytnävsslag i magen. Luften går ur, det svartnar för ögonen. Till de fysiska sensationerna kommer förvirrande motstridiga känslor av tomhet och eufori, depression och lycka. Ja, herregud. Det är ett slut, det! En anledning till att slutet på Studie i brott är så sublimt måste vara att det är en upprepning: slutet hade ju inträffat redan tidigare, när Madeleine störtade till döds den första gången. Då var det ett slut som var en början på något annat. Men när Scottie står där uppe i kyrktornet för andra gången, när filmen verkligen är slut, då är slutet verkligen definitivt. Det finns inget mer att säga, att göra.” 

Filmfakta

Originaltitel: Vertigo
Regi: Alfred Hitchcock
Medverkande: James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes
År: 1958
Land: USA
Format: 35 mm
Längd: 2 tim 8 min
Dialogspråk: engelska
Text: svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 11 år

More events