Calendar

Film: Som natt och dag

Kärlek, fulspel och socialt statusklättrande i Jonas Cornells politiska triangeldrama. Ingmar Bergman beskrev Som natt och dag som ”en sällsam mörk orkidé i den svenska filmfloran av prästkragar, blåklockor och maskrosor”.

Bio Victor

March 20 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Tv-hallåan Susanne lämnar underläkaren Richard för dennes chef, den frånskilda Erland – en internationellt känd vetenskapsman som Susanne tycker har allt det som Richard saknar. Efter giftermålet blir Susanne hemmafru i en vacker villa i Drottningholm, men nästan omedelbart känner hon att hon inte hör hemma. När Erland åker i väg på kongress passar den kärlekskranka Susanne på att bjuda över exet Richard och systern Claire till det tomma huset.

Efter premiären av triangeldramat Som natt och dag, Jonas Cornells första färgfilm, uppstod en politisk debatt kring filmen i Expressen. Den inleddes av författaren Lars Gustafsson som funnit ”en skrämmande sanning” i filmen:

”Samhällets nivåskillnader, dess orättvisor, dess hierarkiska struktur framstår plötsligt som dess väsentliga attraktion och som ett slags generator för alla de hemliga önskedrömmar det rymmer. De krafter som förhindrar jämlikhet är samtidigt de som används för att fylla det tomrum som finns i dess ställe. Denna oerhört skrämmande bild av ett sätt att uppleva erotik, leder Cornell mycket följdriktigt fram till ett ovanligt otäckt sammanbrott.” (1)

I ett svar till Gustafsson menade filmkritikern Björn Norström att någon samhällskritik inte kunde utläsas ur filmens struktur: ”Människan blir lyckligast, tycks Cornell mena, om hon lever i harmoni med sitt ursprung, det vill säga bönder och baroner på var sin kant. […] Det ödesdigra med Som natt och dag är […] att den kan uppfattas som hopplöst högerreaktionär.”

Under Göteborg Film Festival år 2000 plockade Ingmar Bergman upp Som natt och dag i den serie av 35 svenska favoritfilmer som gick under titeln ”Bergmans 1900-tal – En hyllning till svensk film, från Victor Sjöström till Lukas Moodysson”, med motiveringen ”en sällsam mörk orkidé i den svenska filmfloran av prästkragar, blåklockor och maskrosor”.

Förfilm:
H – H – H – H.
Regi: Jonas Cornell, 1968, Sverige, 11 min, svenska, 35 mm, bildformat: 1.37:1, barntillåten. Visningsmaterial från Svenska Filminstitutets filmarkiv.

Filmfakta

Originaltitel: Som natt och dag
Regi: Jonas Cornell
Medverkande: Agneta Ekmanner, Gösta Ekman, Keve Hjelm, Claire Wikholm
År: 1969
Land: Sverige
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 43 min
Dialogspråk: Svenska
Åldersgräns: Tillåten från 15 år