Calendar

Film: Sans lendemain

Poetisk melodram där nakendansös, efter att ha stött på en gammal kärlek, skuldsätter sig för att återskapa skenet av den framgång och respektabilitet hon tror att han förväntar sig av henne.

Bio Mauritz

March 14 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Männen flockas till nattklubben La Sirène, där dansöser underhåller genom att visa det mesta av sina kroppar. Evelyn som börjat dansa för att försörja sin son gör där succé under namnet ”Is-nymfen” med en show klädd i snö.

En natt, på väg till klubben, träffar hon sina gamla kärlek Georges som hon hade ett förhållande med i Kanada. Hon tvingades överge honom när hennes kriminella man dök upp igen och fick hennes liv att handla om sin och sonens överlevnad. Mån om att hålla Georges ovetande om hennes livsvändning och sysselsättning väljer hon att låtsas leva ett annat liv. Hon lånar pengar av en vän (eller är det hennes hallick?), hyr en extravagant lägenhet och gör allt för att hålla en omöjlig dröm vid liv.

Många har pekat på Sans lendemain som den film som allra mest pekar framåt mot de filmer Ophüls gjorde i USA och senare vid återkomsten i Frankrike. Filmer som Kvinna i fara (1949), Bröllopsgåvan (1953) och Lola Montez – kurtisanen (1955). Fotograferad av Eugen Schüfftan, som utöver Ophüls franska filmer även fotograferade Dimmornas kaj (1938), har Sans lendemain utseendet av en film djupt rotad i den franska poetiska realismen, med inslag av tragedi och expressionism. Men lika mycket pekar den bakåt i hans filmografi, mot Din för evigt (1933), Lidelse (1934) och Divine (1935), med sin skildring av priset för en omöjlig kärlek, de murar kvinnor bygger upp och den nakenhet som avslöjar kroppens men inte själens hemligheter.

Filmen blev färdig strax efter andra världskrigets start och hade en stillsam premiär i Alger i december 1939. Sans lendemain fick vänta med sin premiär i Paris till mars 1940, men blev då en veritabel publiksuccé som fyllde biograferna fram till Paris fall i juni samma år. Max Ophüls hade då redan påbörjat arbetet med den film som skulle bli hans sista i Europa på över tio år: Från Mayerling till Sarajevo (1940).

Förfilm:
Valse brillante de Chopin.
Regi: Max Ophüls, medverkande: Alexander Brailowsky, 1936, Frankrike, 6 min, utan dialog, fil, bildformat: 1.37:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Filmmuseum München.

Filmfakta

Originaltitel: Sans lendemain
Regi: Max Ophüls
Medverkande: Edwige Feuillère, George Rigaud, Daniel Lecourtois
År: 1939
Land: Frankrike
Format: DCP (digitaliserad)
Längd: 1 tim 22 min
Dialogspråk: Franska
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

More events