Calendar

Film: Jag vill inte sova ensam

Ett ordkargt triangeldrama som utspelas i en övergiven byggnad i Kuala Lumpur, där en gästarbetare tar på sig att hela en allvarligt skadad man som utsatts för en brutal rånmisshandel. Drömskt och meditativt drama där Tsai Ming-liang återvänder till barndomens Malaysia.

Bio Victor

April 26 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Dimman vilar tungt över Kuala Lumpur. Offret för en brutal rånmisshandel får hjälp av en manlig gästarbetare som antar rollen som sjuksköterska – men med sjukhuset ersatt av en övergiven byggnad. Här bor även en ung servitris som fattar tycke för den skadade mannen, varpå ett slags triangeldrama tar sin början.

Tsai Ming-liang återvänder till barndomens Malaysia med ännu ett stillsamt drama om enslingar i delat utanförskap. Här finns en värme och medmänsklighet som sticker ut – ett mer uppenbart ömmande för de utsatta.

I en intervju med Tsai apropå Dagarna (2020), där Lee Kang-shengs taiwanesiska turist möter en laotisk gästarbetare i Bangkok, undrar skribenten Devika Girish varför otrygga anställningar blivit ett så genomgående tema i filmografin. Tsai svarar: “When I went back to Malaysia to shoot I Don’t Want to Sleep Alone in 2005, I immediately gravitated toward migrant workers in Kuala Lumpur. I would follow them everywhere. I even saw them being coerced by police officers to give them money. It is something I feel very drawn to and also can relate to as someone who grew up in Malaysia and now lives in Taiwan. I see myself as a sort of migrant worker even though my situation is not as bad as those people who are marginalized. But this idea of a cultural and national transplant is similar. You go from one cage to another, from one country to another, trying to make a living. That’s why I have an affinity and attraction to this marginalized group of people, including Anong. This idea that we’re part of a diaspora – that’s a mentality I can relate to very much.” (1)

Mer ett tålamodstest än en film, ansåg TT Spektras Erik Helmerson som menade att Tsai gör filmer för ”cinemasochister”. Mer positiv var Svenska Dagbladets Jeanette Gentele som såg en drömsk meditation med ”långa, statiska enbildstagningar av människor som söker ömhet och vila.”

(1) Tsai Ming-liang i intervju med Devika Girish, Film Comments webbplats (16 augusti, 2021).

Filmfakta

Originaltitel: Hei yan quan
Regi: Tsai Ming-liang
Medverkande: Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi, Norman Atun, Pearlly Chua
År: 2006
Land: Malaysia, Kina, Taiwan, Frankrike, Österrike
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 58 min
Dialogspråk: Mandarin, malajiska, bengali och min
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 11 år

More events