Calendar

Film: Hur man stjäl en miljon

Romantisk kuppfilm där Peter O’Toole, en utredare under täckmantel, anlitas för att stjäla ett konstverk tillsammans med Audrey Hepburn, som i själva verket bara vill rädda sin familj.

Bio Victor

December 18 2021 14.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Yta, förfalskningar och varumärkesbyggen i självmedvetet ytlig konstvärldsparodi som tolkats som en drift med auteurkulten.

Från att ha gjort sin mörkaste film med Samlaren ville William Wyler, i vanlig ordning, göra något helt nytt. Liksom 1960- talet var en ny tid för mörka, psykologiska thrillers var det även en guldperiod för kuppfilmer. Storslam i Las Vegas (1960), Den rosa pantern (1963), Topkapi (1964) – kunde Wyler göra en i samma anda? 

Wyler hade fått rejäl smak för utlandsfilmning med Prinsessa på vift och fick nu möjligheten att åka till Paris för att göra ännu en komedi med en av sina favoritaktriser: Audrey Hepburn. ”Vi har kanske inte världens bästa manus, men vi åker första klass”, sade Wyler om filmen baserad på en novell av George Bradshaw. Hur man stjäl en miljon var inte på något sätt ett passionsprojekt, utan mer resultatet av ren filmskaparlust och viljan att ha roligt på jobbet. Något som inte minst skådespelarna drog full nytta av: George C. Scott söp så mycket att han sparkades och ersattes av Eli Wallach, medan den erkände festprissen och tjejtjusaren Peter O’Toole dök upp på jobbet bakfull – men var alltid professionell framför kameran. 

I den närmast medvetet överkomplicerade intrigen anlitas O’Toole, i hemlighet en utredare under täckmantel, av Hepburn för att stjäla ett konstverk från ett museum i Paris. Verket ifråga visar sig vara en förfalskning, gjord av Hepburns farfar och såld av pappan, som hon måste stjäla för att skydda sin familj. 

Trots mycket larv är filmen, med majestätiska vidfilmsvyer över Paris, ett mästerprov på komisk tajming och genreexpertis. Berättelsen skildrar en plastig värld fylld av fejk, förfalskare, expertbedömare och varumärkens betydelse i konstens värld. Kan filmen rentav, bortom ytan eller kanske just på grund av den, ses som en självreflexiv kommentar? ”Under skepnaden av en romantisk komedi undrar jag om Wyler, med ett skrock, tillät sig själv en liten föraktfull knuff mot auteurteori”, skriver filmvetaren Neil Sinyard.

Från och med den 1/12 2021 tillämpar Cinemateket kontroll av vaccinationsbevis.

Filmfakta

Originaltitel: How to Steal a Million
Regi: William Wyler
Medverkande: Audrey Hepburn, Peter O’Toole, Eli Wallach
År: 1966
Land: USA
Format: DCP 4K (digitaliserad)
Längd: 2 tim 7 min
Dialogspråk: Engelska
Text: Utan text
Åldersgräns: Barntillåten