Calendar

Film: Dolt hot

En tv-programledare får mystiska videokassetter och brev som tycks alludera på händelser ur det förflutna, men är ovillig att se sanningen i vitögat, i Michael Hanekes hyllade film om skuld, minne och förträngning.

Bio Victor

December 12 2021 17.30

Organised by Cinemateket

Tickets

Georges, en framgångsrik programledare för ett litteraturprogram i tv, får en videokassett med posten. Den är filmad utanför hans hus. Ingenting händer, men som i en övervakningsvideo registreras allt och inget. Någon har varit där, men vem? Och varför? Kassetten följs av fler, och av brev med obehagliga teckningar. Snart blir det tydligt att Georges förstår, om inte vem avsändaren är, så i alla fall vad den vill säga honom.

Dolt hot är en thriller, ett mysterium där pusselbitar läggs till varandra, men utan traditionell lösning. Regissören Michael Haneke har sagt att han inte vet vem som skickat kassetterna och breven. Det är inte det viktiga. Att bilderna i öppningsscenen visar sig vara en video som Georges och hans fru tittar på, spolar fram och kommenterar, är en omedelbar påminnelse om att vi tittar på en film. Men till skillnad från i Hanekes mediekritiska Bennys video (1992) och Funny Games (1997) görs här ingen hierarkisk eller estetisk skillnad mellan videobilderna-i-filmen och resten av bilderna (som också är digitalt inspelade). Perspektivet är medvetet oklart. I intervjuboken Närbild: Michael Haneke förklarar Haneke att han vill ”sabotera invanda berättelsemönster” för att befria oss att tänka själva. Gåtan förblir ”inte alls olöst. Man måste bara bestämma sig för en läsart”. (1)

Det dolda i originaltiteln – Caché – är inte bara hotet i den svenska titeln eller den dolda kameran, utan också skulden och minnena. Haneke ville göra en film om ”minne och förträngning”, om ”ett barn som begått ett ’brott’ utan att förstå att det är ett brott, och som i vuxen ålder konfronteras med sin skuld”.

Dolt hot är således en film om personlig skuld, men också om kolonial skuld, där polismassakern mot algeriska demonstranter i Paris 17 juli 1961 spelar en viktig roll. Hur Georges hanterar sin skuld, och sina minnen, är en metafor för hur vi alla, inte minst Frankrike, hanterar det förflutna. Haneke talar om en ”irrationell förlusträdsla”, att vi ”är medvetna om vad som pågår, men ändå [inte gör något] annat än pratar om det [och] ljuger för oss själva för att kunna sova lugnt”. Georges pratar inte ens om det. När han börjar förstå sammanhanget berättar han inget för sin fru. Äktenskapet krisar, de grälar om varför han inte berättar, men också om huruvida det finns något att berätta.

Information om vaccinpass på Cinemateket:

Från 1:a december behöver du ett vaccinationsbevis samt giltig legitimation för att besöka Cinemateket. I enlighet med rekommendationerna från Folkhälsomyndigheten.

Ett giltigt vaccinationsbevis kräver att: 

– Du är fullvaccinerad

– Att det gått 14 dagar sen senaste vaccinationsdosen. 

Filmfakta

Originaltitel: Caché
Regi: Michael Haneke
Medverkande: Daniel Auteuil, Juliette Binoche, Maurice Bénichou, Lester Makedonsky
År: 2005
Land: Frankrike
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 58 min
Dialogspråk: Franska
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år