AMA with Felix ”Deadwood” von Bahder (swe)

april 16th 2020

Hej Felix och VÄLKOMMEN till A house AMA!
Hur är läget?

Alltså tack! Läget är asbra. Hemmakontoret kokar!

Q – Vad fick dig att börja med mode inom läder?

A – Jag har alltid varit sjukt intresserad av kläder, startade en vintagebutik på Mosebacke med en polare för massa år sedan. Började experimentera med att göra nya plagg av gamla. Det ena ledde till det andra och vips satt man med klädmärke, payrolls och räkningar haha

Q – Hej Felix! Jag har en skinnjacka från er som jag älskar haft den i 4 år nu och still rocks 
Men min fråga till dig är, arbetar ni något med vegansk läder?

A – Hej Annika! Kul att du rockar en Deadwood! Yes tanken är att vi ska lansera en vegansk minikollektion till hösten, gjord av kaktus

Om den mexikanska ölsjukan kan coola ner sig lite…

Q – Berätta mer om kaktusidén! Hur funkar det?

A – Fick kontakt med två bröder i Guadalajara, riktiga cowboys. De odlar kaktus, skördar, maler ner och kokar kaktusarna till en smet som blir slående lik läder när den torkar

Grejen med ”vanligt” veganskt läder är ju att det är 100% plast vilket suger lite.

Q – Som för allihopa så har dagens influensatider påverkat oss på ett eller annat sätt, hur förhåller du dig till 2020 och framåt?

A – Alltså vi börjar ju också känna jordskalven i branschen. Små som stora återförsäljare går på knäna. Lyckligtvis har vi en OK E-handel men kaxigheten man hade för 3 månader sedan har bytts till en viss ödmjukhet. Men vafan, vi kommer ta oss igenom det här också och ha en bra historia att berätta för våra barnbarn.

Q – När startade ni? Hade ni hållbarhet i fokus redan från start? Eller insåg ni det senare?

A – Deadwood som varumärke föddes 2012. Då hade vi lekt second-hand-butik i 2 år. Tror kärleken till vintagekläder var den ursprungliga motivationen. Men ganska snart fattade vi att det enda rimliga sättet att göra en skinnjacka var att använda befintliga råmaterial

Q – Då känns det som om att ni har nått att hålla i er vid, vad skulle dina bästa tips vara för att upprätthålla en OK E-handel?

A – Ja det är viktigt. Att sitta med dyra butikslokaler och vara beroende av fottrafik hade varit förödande.

För E-handel så tror jag en vass kundtjänst är hela grejen. Det känns kul att hoppa in som grundare och designansvarig, många hade nog aldrig förväntat sig det. Fördel med att vara en liten firma. Den enda marknadsföringen vi gör är instagram i stort sett. Och word of mouth då, apropå att ha ett vasst kundbemötande

Tusen TACK Felix för din tid framför skärmen istället för på en park med en glass i handen! 
Jag tänkte ställa 3 snabba frågor innan vi avslutar!
REDO?

-Ditt bästa karantäntips?

– Hm… Beställa blandlådor naturvin på nätet kanske! Lördagsgodis för vuxna direkt hem till dörren!

@VinNatur eller brittiska @CavePurJus!

Shout out till våran ”white trash wine club” @loswineoceros

– Dröm samarbetet skulle vara med?

– Alltså att få på Jeff Goldblum eller Patti Smith en jacka ligger högt på listan. Göra en Docksta-toffla vore coolt också!

– Vem skulle ditt #SupportYourLocal vara?

– Alltså har supportat Mormors Dumplings på Bondegatan typ varje dag i veckor men tyvärr räckte inte mina insatser, de har tagit coronastängt några veckor nu.

What is AMA?

AMA is our way of connecting creative changemakers in A house Community to get a diversity of perspectives on whatever questions you might have (ASK ME ANYTHING!) The idea arose out of the need for inspiration facing our joint challenges and the drive to create a better tomorrow in the current situation.

How does it work?

AMA is a chat conversation made live in writing on our slack channel called a-house-ama. We encourage you to join the conversation and ask questions! You can also find the answers afterwards on our social channels and in the Journal of A house website. The conversation will be in the language of choice of the changemaker.

Read more