Karl-Magnus Boske medlem på A house Börshuset i Slakhusområdet

Börshuset, 2024-11-27

Designern bakom Kents identitet

Karl-Magnus Boske är en av A house allra första medlemmar och sitter nu på Börshuset. Han är också designern bakom Kents branding och återföreningsturné.

Hej Karl-Magnus! Berätta mer om dig och Boske Design.

Jag jobbar som visuell designer. En del förpackningsdesign, visuella identiteter till företag, tjänster och produkter, jobb för musikbranschen och så all annan design, typ. Digitalt, print och rörligt, tjoho, jag är bra på allt.

Du har precis designat Kents nya identitet, hur fick du det uppdraget? Berätta om processen och slutresultatet.

Jag har tidigare gjort Jocke Bergs soloalbum. Kent är ett tydligt projekt med relativt fria tyglar. Det är både tacksamt och besvärande att jobba med något som redan har en sådan stark identitet som Kent. Små justeringar i den stora bilden ger kraftiga svängningar. Jag jobbade med en glitch, den korta öppningen i tiden då orkestern visar sig i mars för att sedan försvinna igen. Den klassiska Kent-logon är distad som i rörelse av en strängs vibrationer. De trasiga bakgrundsbilderna bidrar till det spöklika, den tillfälliga känslan och ger en tacksam variation i materialet. Färgerna har hämtats varsamt från tidigare Kent-material. Nu hade de säkert sålt slut de sex konserterna utan något visuellt öht, men det hade inte varit särskilt kentskt. Ett band som kan det visuella.

Du var en av A house Arks första medlemmar och nu sitter du på A house Börshuset. Berätta, vad lockade dig till oss och vad fick dig att stanna?  

Jag gillar att A house har varit tydlig med en egen attityd från början. Det finns ett sunt självförtroende i lokalerna vilket ger en trygg community att verka i. Jag har hela tiden känt mig hemma i A house-familjen. Börshuset har utvecklats sedan jag  flyttade in i februari. Hela området är verkligen fortfarande i sin linda men det andas kreativitet och en varm och snäll känsla som jag uppskattar. 

Har du några roliga projekt på gång?

Ja, mycket spännande i rullning. Kent-projektet fortsätter med mer material. Flera spännande artister som jag inte kan avslöja än. Etiketter för italienska viner. Ett nystartat företag i livsmedelsbranschen som ska få en logo, stark identitet och snygga förpackningar. Fem projekt med Ulf Lundell. Tre fotokonstböcker. En hel del rörligt för SoMe. Fler förpackningar till Spoons, bland annat specialförpackningar till Costco.

Vart i Slaktis äter du helst lunch?

Bästa lunchen är en reuben på Roast Stockholm. Jag skulle kunna äta den varje dag.

Vad säger du om AI-genererad design?

Något som jag måste förhålla mig till och som jag till en viss del använder. Nya intressanta verktyg som jag bekantar mig med. AI är förstås både spännande och skrämmande. Frågan är om AI kommer att ersätta min kreativitet. Kommer mina kunder föredra att anlita någon som är duktig på att skriva prompter. Jag vet inte. Vi får se. Jag ska försöka ge den artificiella intelligensen en match och använda den själv där det blir bra. Jag älskar mitt jobb, så det vore trist om det jag kan inte längre behövs. Men om så blir fallet, ja, då blir jag snickare, flyttar ut i skogen, odlar morötter, jagar och älskar det istället. Det blir bra.