Sickla Central, 2025-11-18
“Se till att AI inte bara finns i budgeten – utan i strategin.”
MEDLEMSINTERVJU MED ARTIFIQ AGENCY
Från Börshuset i Slaktis till framtiden. A house-medlemmen Tina Ödmann på Artifiq Agency hjälper marknadsavdelningar att bygga verkligt värde – med skräddarsydda AI-lösningar, intelligenta agenter och strategiskt tänk.
Hej! Berätta om Artifiq Agency – vad gör ni och för vem?
– Artifiq Agency hjälper marknads- och kommunikationsteam att använda AI på ett sätt som skapar värde. Vi kombinerar strategi med skräddarsydda AI-lösningar – från policy och processkartläggning till intelligenta agenter och automation. Hos oss finns inga one-size-fits-all-lösningar – varje uppdrag byggs utifrån kundens affärslogik, mål och verklighet.
“AI-policy & governance” – vad får kunderna i handen efter en sådan insats?
– De får ett praktiskt och skräddarsytt AI-ramverk som definierar hur AI ska användas i organisationen – etiskt, säkert och i linje med affärsmålen. Arbetet bygger på en metod i flera steg: från syfte och riskanalys till färdig policy, utbildning och implementering. Resultatet är en AI-policy som ska vara ett levande verktyg som skapar trygghet, tydlighet och gemensam riktning i AI-arbetet.
Berätta om en lösning ni byggt nyligen som gjorde stor skillnad?
– För en kund har vi utvecklat en AI-driven content planner för sociala medier, byggd helt utifrån kundens SoMe-strategi, aktiviteter, målgrupper och kanalinsikter. Lösningen består av en AI-agent med flera integrerade verktyg och subagenter som skapar varumärkesdrivet innehåll, planerar publiceringar och hanterar hela content-kalendern.

Vad gör Artifiq annorlunda jämfört med en traditionell byrå eller IT-partner?
– Vår USP är att vi står på två ben – vi har många års erfarenhet från globala marknadsavdelningar och byråer, samtidigt som vi började vår yrkesbana inom tech. Den kombinationen gör att vi har en unik bredd och förståelse för hur AI kan skapa verkligt värde inom marketing. Vi har själva arbetat både strategiskt och operativt inom marknad och kommunikation, och den erfarenheten tar vi med oss när vi utvecklar AI-lösningar.
Vilket råd ger ni till alla marknadschefer inför 2026?
– Se till att AI inte bara finns i budgeten – utan i strategin. Forskning visar att framgångsrika företag leds av chefer som aktivt driver AI-användningen och bygger en kultur där testande och lärande uppmuntras. Så mitt råd är att du blir en av de ledarna.
Vad vill ni bli pingade om av andra A House-medlemmar just nu?
– Pratar gärna tennis eller AI.

Vad är A house Börshuset för dig?
- Börshuset har en atmosfär och historia som är unik och som syns i inredningen. Miljön är kreativ och ger energi. Och personalen är den bästa. Här kan man jobba ostört men det finns också alltid någon du kan prata med om du får lust. Sen att hela Slakthusområdet är en plats där något nytt händer varje vecka är ett plus.
Vilket är det bästa lunchstället i Slaktis?
Matateljen – älskar både maten och inredningen – samt Stockholm Roast (granne till Matateljen) som har enklare luncher, gott kaffe och en härlig atmosfär.