
Katarinahuset, 2025-07-08
“Jag pratar gärna om varumärkesstrategi – eller Jay-Z”
MEDLEMSINTERVJU MED JOHAN RYNELL
Katarinahusets Johan Rynell kallar sig oberoende varumärkesstrateg. Det innebär att han hjälper kreativa byråer och företag (ofta startups och scaleups) att ta fram strategier och varumärkespositionering. Han har tidigare även jobbat som planner på olika byråer och varit strategiansvarig på NORD DDB.
Hej Johan! Vad gillar du mest med att sitta på A house Katarinahuset?
– Allt från att mina kompisar jobbar här till att det är gott kaffe. Men viktigast är stämningen. Det finns en nerv och en puls som gör att man ständigt håller sig pigg, nyfiken och framåt.
Vad kan andra medlemmar fråga/prata med dig om? Har du något expertområde?
– Vill man prata jobb så pratar jag gärna om saker kopplade till kreativ kommunikation eller varumärkesstrategi. Låter det tråkigt så kan jag otroligt mycket om Jay-Z.
Vilka är dina topp tre bästa ställen för att ta en AW på söder?
– Jag bor ungefär 1 000 meter västerut på Hornsgatan så det tenderar att bli någonstans runt promenaden hem, allt från Viking Bar till Bar Europa. Ibland tar jag en avstickare söderut till Riche Fenix.

Vilken artist/band kommer du lyssna mycket på under semestern?
– Det har precis kommit en knippe skivor jag verkligen gillar men om jag måste välja en så är jag övertygad om att jag kommer att lyssna jättemycket på Teddy Bryant och Spaceghost gemensamma album Majestic Fantasies. Rent allmänt tror jag att sommaren 2025 är en Addison Rae-sommar.
Vad vill du äta mycket av i sommar – och vilken maträtt hamnar på utelistan?
– Jag ska bland annat hänga i Nice och Marseille så jag hoppas på mycket fisk och skaldjur. Egentligen gillar jag nästan all mat om den är vällagad. Men jag vill verkligen slå ett slag för att missbruket av picklad rödlök måste upphöra omgående på allting som inte är tacos.
Prenumerera på Johans nyhetsbrev på temat insikter om marknadsföring som heter “Accidental Insights” – du hittar det på Substack!