Ark, 2025-05-14

”Fall in love with a problem, not a solution.”

Från skrivbord till start-up: Vad händer när tre erfarna entreprenörer springer på varandra i vårt kreativa coworking-space? I Meadows fall föddes en innovativ satsning som tar dryckesburken till nya industrier. Vi tog en snackis med Peder Stubert, en av grundarna.


Hej Peder! Berätta mer om Meadow?
– Meadow är ett cirkulärt förpackningssystem som innebär att vi har förvandlat aluminiumdryckesburken till en pre-fill cartridge – Meadow KAPSUL. Det innebär att vi kan ta burkens alla fördelar, som idag främst används inom dryck, till helt nya branscher som personal care, home care, food och supplements.

Ni träffades på A house Ark – vad betyder A house för er?
– A house är vårt hem, vår vardag och vår playground. Meadow föddes här – jag hade just sålt mitt förra bolag inom fashion tech till ett japanskt investerarsyndikat och tog en plats i Work Club för att tänka nytt. Efter bara två veckor sprang jag på Victor (en av mina två co-founders), som jag kände via min bror. Vi tog en lunch – och sen var det i gång. Victor och jag spenderade sen nästan 12 månader på att iterera 2 olika affärsidéer för att lösa skräpkatastrofen, men det var inte förrän vi träffade vår tredje medgrundare Nick Paget som allt föll på plats. Det häftiga är att vi även träffade Nick på A house, så allt startade verkligen här! Nick är industridesigner och har lång erfarenhet som entreprenör och innovatör.

Berätta om er produkt?
– Vi har utvecklat en ny typ av öppning på aluminiumdryckesburken, vilket gör det möjligt att ta burken in i nya branscher – och samtidigt fasa ut engångsförpackningar. Meadow KAPSUL kombineras med en dispenser som kan designas i oändligt många varianter: pump för personal care, spray för home care, skruvkork för mat och pharma… Konsumenten behåller sin dispenser, och burken återvinns efter användning.

Meadows mission är att ersätta linjära (engångs)förpackningar med Meadow-systemet – för att minska utsläpp, bevara biologisk mångfald och stoppa skräpgenerering inom dagligvarusektorn, globalt, i megaskala och omedelbart. Varför med just aluminiumburken?
– Metall är ett av få material som kan återvinnas oändligt – med låg energiåtgång. Glas kan också det, men kräver betydligt mer energi att smälta ner. Med aluminiumburkens fördelar – oändlig återvinningsbarhet, låg energiförbrukning och en global återvinningsinfrastruktur – siktar vi på att ersätta engångsförpackningar i FMCG-sektorn, sänka utsläpp och förebygga avfall. I stor skala.

Har ni något tips till andra som vill in på hållbarhetsmarknaden?
– Fall in love with a problem, not a solution. Att vara lösningsagnostisk – och i stället ha ett djupt engagemang i ett verkligt problem – gör det lättare att orka iterera sig fram till något som faktiskt fungerar. Entreprenörskap är en ständig resa av att iterera och tweaka för att hitta rätt.

Hur ser 2025 ut för Meadow?
– Vi lanserar med våra första kunder – både i Europa och USA!

Vad är den största snackisen hos er just nu? 
– Att vi går live i år! Men vi arbetar minst lika hårt med 2026 och 2027. Vårt mål är att ersätta miljarder engångsförpackningar med aluminiumburken de kommande fem åren – så vår tillväxtplan är aggressiv! Därför ligger vi alltid två år före i planeringen.

I höst tar Meadow steget ut på marknaden tillsammans med flera varumärken – både i USA och Storbritannien. Exakt vilka det rör sig om är fortfarande hemligt, men lanseringarna markerar början på något stort. Redan nu finns Meadow live med Nuniq, ett europeiskt premiumvarumärke inom natural care. Deras produkter hittar du i Meadow-förpackningar på nuniq.io.

Vad är ni mest stolta över?
– Vårt team på snart 18 personer i Stockholm och London – med otroliga industridesigners, ingenjörer, patentstrateger, supply chain- och FMCG-experter. Tillsammans med partners inom burkproduktion, co-packing, dispensertillverkning och maskinbyggande skapar vi en Meadow (äng) – ett ekosystem för framtidens hållbara förpackningslösningar.

Var hittar man dig på lunchen?
– Ofta ute på en promenad eller ett träningspass – men när det är gästkockar i lobbyn (A house traditionen Tuesday Lunch Chef) hittar du oss där, med kollegor eller andra vänner från A house.

Vin på burk – yay or nay?
– Yay! Allt på burk är ett plus för miljön, så länge burken återvinns. I Sverige har vi ett starkt pantsystem, och metall kan även återvinnas i FTI:s gröna containrar eller i husets metallåtervinning. Till skillnad från plast och papper, som tyvärr ofta bränns, återvinns metall på riktigt.

Vilken TV-serie får man inte missa i vår?
– Adolescence. En smärtsam men livsviktig skildring – särskilt för den som har barn, eller tänker skaffa. Den är svår att se, men ännu svårare att blunda för.