A house, 2022-06-20

DIY-karriären och vikten av att vara en nörd

Fotograf, copywriter, filmskapare och creative. Kreatören John-Jamal Gille har gjort mer än många. Från att ha arbetat flera år i reklam- och musikbranschen har han nu tagit steget in i Stockholms modevärld. Vi pratade om förfrusna fingrar under inspelning i Luleå, att lära sig själv och tips till dem som vill ta sig in i filmbranschen. 

Hur är läget?

— Det känns som världen vaknar upp just nu och jag ser verkligen fram emot att ta del av all kreativitet som kommer som resultat av det.

Det ryktas om ett nytt jobb, vill du berätta mer? 

— Livet kan ta riktigt sjuka svängar, ena dagen är jag frilansande konsult och gör mitt bästa för att timea medicinen rätt varje dag – och nästa dag vaknar jag upp och är senior projektledare hos Swedish Fashion Association (och kämpar fortfarande med att timea medicinen). De har anförtrott mig den ledande rollen för Stockholm Fashion Week och jag kan inte vara annat än tacksam, det är ett stort ansvar och jag ser fram emot att samarbeta med resten av kreativa Sverige för att visa vårt bästa ansikte både utåt och på hemmaplan.

Vad är nästa drömprojekt?

— Jag har sällan haft drömprojekt för mig själv, mitt arbete har alltid varit i tjänst åt andra. Någonstans för att jag är ett fan först och kreativ sen – men också för att jag egentligen bara jobbat för att hålla mig över ytan. Just nu är mitt drömprojekt att göra en Stockholm Fashion Week som kan växa. Men jag märker också att mina kreativa tankar som kommer bara för kreativitetens skull börjar växa igen nu när jag inte frilansar längre.

Hur började du med film?

— Det började egentligen med grafisk formgivning när jag gick i högstadiet, för det var det enda kreativa jag förstod hur man gjorde på datorn. Senare lärde jag mig att animera i After Effects, och efter det köpte jag en videokamera och började fantisera kring ljus och skugga. Jag har använt det som funnits till för att vara kreativ, och försöker göra mycket med väldigt små medel.

Du har gjort en hel del utmanade inspelningar, har du någon rolig anekdot från set?

— En inspelning som jag sent kommer glömma och ofta nämner när jag får frågan är musikvideo inspelningen till “Goose”  med Michel Dida och Bennett-bröderna, numera Deki Alem. Dida ville ha en vintervideo och jag föreslog en snöig plats i Stockholm – “Men jag vill ha riktigt vinter!” säger han. Så vi åkte till Luleå och fick hjälp av systrarna Lejonhjerta och andra, men jag hade aldrig varit så långt norrut.  Det blev -27 grader i solen och jag trodde att mina Timberland kängor skulle skydda mig. Hade det inte varit för en familj vi jobbade med under dagen som hade en uppvärmd skåpbil för sina snöskotrar och extra täckbyxor vet jag inte vad som hade hänt med inspelningen och teamet (som för övrigt endast bestod av mig själv och Sofia Aedo Zahou).
Sam och Johnny tappade känseln i sina lillfingrar i nästan två veckor efter inspelningen.

Är det något du skulle vilja säga till folk som precis börjat göra film? 

— Gör exakt vad du vill, och nörda ner dig i tekniken både kring story, bild och utrustning. När du känner din utrustning och förstår förhållandet mellan din idé, dina förutsättningar och ditt subjekt har du mycket större möjlighet att leverera något som gör intryck.

Vad inspirerar dig och din estetik?

— Det finns en tavla av Alexander Roslin som min mamma hade en print av i vardagsrummet när jag och min bror var små som jag kunde stirra på länge varje dag, Damen med Slöjan. Det var något med färgerna och känslan den målningen gav mig som jag tror format min estetik till en viss del. Folk säger ofta att mina produktioner inte känns svenska och det kan jag ta som en komplimang, men socialrealism verkar vara ett tema mina arbeten ständigt kretsar kring.

Om du fick ändra något med filmbranschen vad skulle det vara?

— Priset för att börja och synligheten av dörrarna. Många ser inte film eller foto som en möjlighet bara på grund av vad det kostar att skaffa en kamera eller att dom inte känner till utbildningarna. Själv har jag inte gått en utbildning utanför gymnasiet för vad jag gör, men jag ser värdet i en utbildning som en ingång för dom som inte vill förlita sig enbart på tur och timing. Med det sagt, “showing up is 80% of success”.

Finns det några film-kreatörer du vill tipsa om?

— Det är sällan jag hittar inspiration från Sverige men det finns ett par team som jag känner gör sin egna grej och gör den bra utan större team. ofbendz från Malmö, Romantic Synergy i Stockholm, Sofia Aedo Zahou, och allt som Paul Adamah gör.