Calendar

Film: Vad är klockan i Paris?

När en klockförsäljare i Taipei får upp ögonen för en ung kvinna som är på väg att resa till Paris börjar han ställa om klockor efter fransk tid och föreställa sig ett liv långt hemifrån.

Bio Victor

April 28 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Döden är kusligt närvarande i Vad är klockan i Paris?, där Lee Kang-sheng blivit en gatuförsäljare som kränger klockor ur sin portfölj. När hans far dör lämnas modern i limbolik tillvaro, mellan dröm och verklighet, medan han själv svävar iväg efter att ha sålt en klocka till en ung kvinna som ska lämna Taipei för Paris. Märkligt förtjust smittar hennes frankofili av sig på Hsiao-kang som ställer om klockor efter parisisk tid, söker upp Truffaut-filmer och lever sig in i ett annat liv.

Här arbetade Tsai för första gången med en utländsk fotograf: Benoît Delhomme. Med en ljussättning accentueras detaljer i kontrastrika helbilder. För Delhomme, som var trött på att annars bara använda kameran till att fånga dialog, var det en rolig utmaning att använda ljuset för att göra Tsais helbilder ”läsbara”.

I Paris väntar mest ensamhet för kvinnan. Är gräset grönare på andra sidan? Tsais första film som utspelar sig utanför Taiwan bekräftar på något vis vad som redan antytts i hans tidigare filmer – ensamheten sträcker sig över tidszoner. Alienationen är universell.

I Paris väntar även Jean-Pierre Léaud – Truffauts motsvarighet till Tsais Lee Kang-sheng. I romantikens stad uppenbarar sig till slut även Hsiao-kangs döda far (filmen är tillägnad Tsais och Lees fäder som dog innan filmen blev klar). Det faderliga spöket försöker fiska upp en resväska – något som inte bara pekar bakåt mot Taipei, utan på den väska som sonen sålt tjejens klocka från.

I den flytande resväskan ser kulturvetaren Song Hwee Lim spår av större teman i Tsais verk:

“Indeed, living out of a suitcase is the enforced lifestyle for many displaces people, with the suitcase effectively becoming a portable home in transit. […] That these transient abodes are almost always drifting objects in Tsai’s films only intensifies the sense of displacement and impermanence; they simply cannot keep still even if the human beings on it (or to whom it belongs) are asleep.” (1)

(1) Song Hwee Lim, Tsai Ming-liang and a Cinema of Slowness (2014).

Filmfakta

Originaltitel: Ni na bian ji dian
Regi: Tsai Ming-liang
Medverkande: Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi, Lu Yi-ching
År: 2001
Land: Taiwan, Frankrike
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 56 min
Dialogspråk: Mandarin, franska, min och engelska
Text: Svensk text
Åldersgräns: Tillåten från 7 år

More events