Ark, 2025-11-28
“Jag kan prata i timmar om trender och visuella uttryck.”
MEDLEMSINTERVJU MED DONNA HELLBERG
Möt Donna Hellberg: grafisk formgivare, modeälskare, typografi-tok och en sån där medlem som gör A house Ark till mer än ett hus.
Hej Donna! Berätta om vad du gör?
– Jag driver eget som grafisk formgivare och älskar att ha många kreativa bollar i luften. Just nu jobbar jag med allt från nyhetsbrev till kampanjvideos, bokomslag och trailers. Ett av de roligaste uppdragen på sistone var att formge nyutgåvorna av Roald Dahls klassiker, som Matilda och Kalle och chokladfabriken. En ren barndomsdröm. Vill du få en känsla för vad jag gör finns mer på donnahellberg.com.
Dina kunder spänner från utbildning och non-profits till mode. Vart brinner ditt hjärta lite extra?
– Svår fråga. Mode har varit ett av mina stora intressen sedan bernsben, så om jag måste välja är det nog där. Samtidigt har samarbeten med förlag och tryckprojekt varit otroligt givande. Det är något speciellt med att se sin design ta fysisk form.
Verktygslådan: vilka tre tools/tidslinjer/pluggar räddar dig en stressig dag?
– Min fysiska att-göra-lista: att skriva ner allt på papper och få kryssa av är ren terapi, och får allt att verka görbart. Noise-cancelling-hörlurar och min favoritspellista hjälper mig att hitta rytmen. Shortcuts på tangentbordet: jag har programmerat små enknappsgenvägar som sparar oväntat mycket tid vid export och leveranser.



Har du något drömsamarbete med en annan medlem på A house?
– Det skulle vara superhäftigt att jobba på en kampanj med Our Legacy.
Finns det någon speciellt ställe i stan du går till för idéer?
– Jag hämtar mycket inspiration från modevärlden, så jag älskar att promenera runt och studera hur olika varumärken uttrycker sig. Jag blir inspirerad av allt från kampanjer och butiksdesign till paketering. Jag är lite extra inspirerad av märken som Chimi, Byredo, Acne Studios och Eytys, som alla råkar ha butiker i Östermalmstrakten.
Tre ord som beskriver din stil?
– Kreativ, kurerad och dynamisk.
Typografi just nu: två typsnitt du återkommer till – och varför?
– IvyPresto Display Thin är en återkommande favorit. Det är elegant och modernt, särskilt i kombination med ett monospace-typsnitt. Det andra är inte ett jag använder, men beundrar: Vogue Scandinavias specialdesignade typsnitt “Hilma”, skapat av B-Reel & Ateljé Altmann, inspirerat av Hilma af Klint. Jag älskar hur de låtit identiteten ta form i ett unikt typsnitt. Det känns så rätt, både i deras visuella värld och deras skandinaviska etos. (Länk till hela typsnittet för mina fellow type geeks!)

När förstod du att design var vägen du skulle gå?
– Jag visste redan innan gymnasiet att jag ville arbeta i den kreativa världen, men var osäker på hur och i vilken form. Allt föll på plats under min första Layout Design-kurs på högskolan. För sammanhangets skull: efter gymnasiet flyttade jag till New York för att studera reklam och kommunikation på Fashion Institute of Technology. Programmet var främst businessinriktat, men innehöll några kreativa kurser, och redan efter första layoutklassen kände jag att grafisk design var rätt riktning för mig.
Vad var ditt första jobb som designer?
– Mitt första jobb blev på TUMIs huvudkontor i New York som Junior Graphic Designer. Det var en intensiv och lärorik period med inspirerande kollegor. Jag fick dessutom arbeta med ett projekt som resulterade i att min design sattes upp som wildpostings på gatorna i SoHo – ett ögonblick jag fortfarande bär med mig.

Vilken är din favoritplats på A house Ark?
– Lobbyn, helt klart! Jag älskar energin, inredningen och närheten till kaffet – allt är 10/10 (men just nu kan jag erkänna att 99 % av min tid spenderas vid mitt skrivbord på plan 3).
Vi ser dig ofta på våra communityaktiviteter! Finns det någon som du skulle kalla ett måste?
– Vinprovningarna, utan tvekan. Jag njuter av att träffa nya medlemmar, och samtalen flyter lätt på (kanske tack vare den oslagbara kombon av goda viner och snacks).
Vad kan andra medlemmar fråga/prata med dig om? Har du expertområden – både professionellt och privat?
– Kom gärna och snacka mode och streetstyle, jag kan prata i timmar om trender och visuella uttryck. Och layoutdesign. Det är superspännande att diskutera hur man bäst presenterar information, i både seriösa och mer lekfulla projekt. Sen älskar jag att tipsa om restaurangpärlor i New York!