Svenska Filminstitutet (SFI) bildades 1963 på initiativ av filmkritikern och affärsmannen Harry Schein. Syftet var att utveckla svensk film och stärka Sveriges position internationellt. Schein, som blev SFIs första vd, genomförde en reform som befriade biograferna från nöjesskatt. I stället fick de betala 10% av sina intäkter till SFI, som i sin tur delade ut pengarna i form av stöd. En del av kassan gick till arkivering, dokumentation och restaurering av film.
I mitten av 60-talet tyckte SFI att det var dags för ett eget hus. Schein gav uppdraget till arkitekten Peter Celsing med briefen: ”inget vanligt jävla hus!”. Han fick vad han beställde – den brutalistiska stilen och tilltänkta läget bredvid Försvarshögkvarteret gjorde projektet kontroversiellt redan vid ritbordet. Ursprungsplanen med fönster ut mot Försvarsmaktens kontor motsattes och Celsing tvingades rita en kortsida utan ett enda fönster. Som en gliring till grannarna lät han i stället bygga in ett stort öga i fasaden.
År 2008 moderniserades Filmhuset och är idag plats för många aktörer inom filmmediet — bland annat Cinemateket, Kulturrådet och flera produktionsbolag. Här ryms även tre biografer: Bio Victor och Bio Mauritz (efter stumfilmslegendarerna Victor Sjöström och Mauritz Stiller), samt Bio Julius (efter filmfotografen och regissören Julius Jaenzon). I huset finns även bibliotek och ett av världens största filmarkiv. A house flyttade in 2020 med uppdraget att erbjuda en levande samlingsplats för film och rörlig bild.