Calendar

Film: Tetsuo

Cyberpunkig kultklassiker där en kostymklädd kontorsnisse förvandlas till en köttslig maskinvarelse, utrustad med borrpenis och strömdrivna superkrafter. Shinya Tsukamotos genombrottsverk är ett fantastiskt underground-under av kött, blod och metall.

Bio Victor

December 13 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Shinya Tsukamoto blev på 1980-talet en nyckelfigur inom den japanska cyberpunkvågen, där hybrider av människor och metall inspirerade experimentella filmer som Soho Ishiis Bakuretsu toshi (1982) – känd internationellt som Burst City – och Shigeru Izumiyas Desu Pauda (1986). Tsukamotos kroppsliga sci-fi-film Elstolpspojkens äventyr (1987) fick ett så varmt mottagande i kritiker- och festivalkretsar att han vågade ta steget från super 8-kortfilmer till att långfilmsdebutera på 16 mm.

Den låga budgeten tvingade Tsukamoto till stopmotion, demonterade tv-delar och annat kostnadssnålt snickeri. Just dessa innovativa kompromisser är stommen i den grynigt hårda, taktilt sörjiga och sinnesomtumlande estetiken – den som gör Tetsuo till en så oförglömlig upplevelse. Nämnvärd är också Chu Ishikawas aggressiva industrimusik och öronbedövande ljudeffekter, vilka bitvis minner om David Lynchs Eraserhead (1977) – även den en svartvit lågbudgetfilm om en man vars kropp och sinne bryts ner i kylig industrimiljö.

Skribenten och författaren Tom Mes, som djupdykt i Tsukamotos verk med boken Iron Man: The Cinema of Shinya Tsukamoto (2015), ser i filmens ljussättning och expressionistiska närbilder spår av japanska skräckklassiker som Akira Kurosawas Blodets tron (1957) och Kaneto Shindos Gropen (1964). I sin recension för Midnight Eye (8 augusti 2001) menar han att skådespelarna “rör sig som om de vore aktörer i ett modernt dansstycke, stick i stäv med deras rötter i experimentell teater”.

Kroppsliga mutationer, destruktiv sexualitet och olika slags sönderfall står i centrum. Liknande ämnen förekommer i många andra filmer, exempelvis i flera av David Cronenbergs storverk. Men i Tetsuo får temat kongenialt understöd av det audiovisuella uttrycket, som bitvis är så stört och ostädat att det känns som att hela filmen ska gå sönder.

Text: Sebastian Lindvall.

Regi: Shinya Tsukamoto, medverkande: Tomoro Taguchi, Kei Fujiwara, Nobu Kanaoka, 1989, Japan, 1 tim 7 min, japanska, engelsk text, DCP (digitaliserad), bildformat: 1.37:1, tillåten från 15 år. Visningsmaterial från Nikkatsu.

More events