Calendar

Film: Prästmans dagbok

Robert Bressons tredje långfilm, en filmatisering av Georges Bernanos roman om en präst och hans kamp mot en skeptisk församling och sin egen vacklande hälsa, utgjorde ett viktigt steg mot den ofta benämnda asketiska stil som präglar regissörens arbete.

Bio Victor

April 9 2022 14.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Claude Laydu axlar huvudrollen som en ung präst som anländer till den lilla byn Ambricourt där han ska inleda sitt prästämbete. Han ställs snart inför församlingens skepsis, kritik från kollegor och sin egen vacklande hälsa. Vid ankomsten börjar han föra dagbok, vars inlägg utgör den text som berättarrösten återger på filmens ljudspår.

Prästmans dagbok var ett viktigt steg i Bressons arbete med både skådespeleri, berättarstruktur, ljud och kameraföring. Även om den föregående Damerna i Boulognerskogen (1945) är en väldigt vacker film kan Prästmans dagbok beskrivas som den första som på riktigt präglas av den form som karakteriserar Bressons filmer.

Jämte Jacques Tourneur, Yasujiro Ozu, John Ford, Margarida Cordeiro och António Reis samt Danièle Huillet och Jean-Marie Straub är Bresson en filmskapare vars verk Pedro Costa ofta lyft fram som viktiga för sitt eget arbete. I Costas verk finns tydliga spår från Bresson i arbetet med ljuset och det återhållsamma skådespeleriet (ofta med oskolade aktörer), men även de snabba utbrotten av våld går att spåra tillbaka till Bresson. För Ossos (1997) valde han dessutom att samarbeta med fotografen Emmanuel Machuel, som tidigare hade fotograferat Bressons Blodspengar (1983). Costa har själv påtalat vissa likheter mellan Venturas präst i Vitalina Varela (2019) och Bressons präst:

”Det är omöjligt att inte tänka på Bressons Prästmans dagbok, som är en oförglömlig film. Likt den unga prästen Ambricourt vill fader Ventura betala sina församlingsbors skulder med tomma händer. Likt den unga prästen Ambricourt är fader Ventura utmattad, berusad, nedslagen.” (1)

En likhet som även filosofen Jacques Rancière påtalat i en text om Costas film:

”Ventura, som bara hade spelat sig själv i de föregående filmerna, framträder nu som en riktig skådespelare, som spelar mot sin typ i den dubbelroll hämtad ur fiktionens värld: en fallen präst som minner om Bernanos och Bressons miserabla landsbygdspräst.” (2)

(1) Pedro Costa i ett samtal med Michael Guarneri, publicerat på débordements.fr (2019).
(2) Jacques Rancière, ”Deux yeux dans la nuit. Vitalina Varela de Pedro Costa”, i Trafic nr. 115 (2020).

Filmfakta

Originaltitel: Journal d’un curé de campagne
Regi: Robert Bresson
Medverkande: Claude Laydu, Léon Arvel, Antoine Balpêtré
År: 1951
Land: Frankrike
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 45 min
Dialogspråk: Franska
Text: Svensk text
Åldersgräns: Barntillåten

More events