Calendar

Film: Ett moln på himlen

Meloner, jättepenisar och en nationalistiskt laddad staty. Nostalgiska musikalnummer och samtida skräpkultur krockar hejvilt i Tsai Ming-liangs genreöverskridande drama, där Lee Kang-shengs alter ego från Vad är klockan i Paris? sadlat om från klockförsäljare till porrskådespelare.

Bio Mauritz

May 4 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

”Säljer du fortfarande klockor?”, frågas Lee Kang-shengs alter ego. Repliken är en tydlig referens till Vad är klockan i Paris? (2001), där Lees franska nya vågen-vurmande gatuförsäljare kränger klockor ur sin portfölj. Ett moln på himlen är inte så mycket en uppföljare som en ytterligare del i den byggsats med vilken Tsai skapat sin moderna variant av en stadssymfoni.

Här har Lee sadlat om till porrskådespelare. En av hans motspelare är den verkliga japanska porrstjärnan Sumomo Yozakura, ett skådespelarval som kulturvetaren Song Hwee Lim i boken Tsai Ming-liang and a Cinema of Slowness (2014) menar ”suddar ut gränsen mellan kommersiell porrfilm och arthouse-film samtidigt som det förstärker den realistiska effekten i Tsais film”.

Förutom att röra sig in i den pornografiska genren, inkluderar Tsai – likt i Hålet (1998) – musikalnummer. En ovanlig tydlig politisk aspekt framträder i ett nummer vars nyckelrekvisita är en staty på Chiang Kai-shek, den nationalistiska generalissimus som var Kinas ledare 1927–1949 och som flyttade över Republiken Kinas regering till Taiwan, i samband med att Mao Zedong tog över det kinesiska fastlandet och grundade Folkrepubliken Kina.

Ett val som Song Hwee Lim i ovannämnda bok menar är mer parodiskt än patriotiskt, och att Tsai genom musikalnumret ”avfyrar en okarakteristisk explicit politisk kritik som ämnar utmana den heteronormativa diskursen och nationalistiska myten som stöttades av Kuomintang-regimen under Chiangs styre”.

Det explosivt musikaliska, med inslag av 1950-talets populärkultur, kontrasteras mot det ensamma, tysta (bortsett från stön) och alienerande från den samtida (skräp)kultur som pornografin kan tänkas representera. Meloner och jättepenisar fungerar som bisarra inslag i en vild genreblandning som växlar mellan hysteriskt rolig och lågmält sorglig.

I förfilmen Gångbron är borta, som utspelar sig mellan Vad är klockan i Paris? och Ett moln på himlen, försöker Chen Shiang-chyi hitta mannen som hon tidigare köpt en klocka av.

Förfilm:
Gångbron är borta
Originaltitel: Tian qiao bu jian le, regi: Tsai Ming-liang, medverkande: Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi, Lu Yi-ching, 2002, Taiwan, Frankrike, 25 min, mandarin, engelsk text, DCP

Filmfakta

Originaltitel: Tian bian yi duo yun
Regi: Tsai Ming-liang
Medverkande: Lee Kang-sheng, Chen Shiang-chyi, Lu Yi-ching
År: 2005
Land: Frankrike, Taiwan
Format: 35 mm
Längd: 1 tim 54 min
Dialogspråk: Mandarin
Text: Engelsk text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

More events