Calendar

Film: Dagarna

Det kontaktsökande dramat Dagarna följer Lee Kang-sheng, Tsai Ming-liangs manliga musa, till Bangkok där han försöker behandla nackbesvären som syntes redan i Floden.

Bio Victor

April 12 2022 18.00

Organised by Cinemateket

Tickets

Texten ”This film doesn’t have subtitles intentionally” inleder Dagarna. Därmed sätts tonen för en film om kontaktsökande – något som inte nödvändigtvis sker på samma språk. I en intervju på filmsajten The Film Stage menar Tsai att språkförbistringen mellan filmens huvudpersoner bara gör åskådaren till en ”mer objektiv observatör av bilderna”.

Som så ofta i Tsai Ming-liangs filmer medverkar Lee Kang-sheng, här med uppenbara – och autentiska – nacksmärtor. Besvären började redan under inspelningen av Floden (1997), vilket fick Tsai att skriva in tillståndet i handlingen.

Smärtorna har alltså med tiden visat sig vara kroniska. Jakten på behandling leder Lee till Bangkok, där han träffar den laotiska massören Non (spelad av Anong Houngheuangsy som i verkligheten är en gästarbetare från Laos). Dessa män, som båda befinner sig långt hemifrån, kommer varandra nära i ett kroppsligt möte.

När filmen visades på 2021 års digitala upplaga av Göteborg Film Festival stod det i programmet att männen ”finner tröst i varandra”, vilket fick FLM:s Oscar Westerholm att reagera. Stunden går att betrakta som ömsint, men knappast ömsesidig. Som Westerholm skriver bör det inte ”föreligga några tvivel om att det handlar om sexköp, att förhållandet och transaktionen mellan de två männen är asymmetrisk”.

Efteråt ger Lee en speldosa till Non. Dosan spelar en för cinefiler bekant melodi: ledmotivet till Charles Chaplins Rampljus (1952)det sorgliga svanesångsdramat där en balettdansös tas under vingarna av Chaplins tragiska föredetting.

Vilka likheter finns då mellan filmerna? Såväl Chaplin som Lee är förknippade med sina fysiska spelstilar (slapstick respektive ”slow walk”), med kroppen som främsta verktyg – en kropp som börjat svika. I övrigt bidrar intertextualiteten med en ovanligt tydlig kontrast i Tsais gränsland, där skiljelinjen mellan fiktion och verklighet ofta är svårtydd.

Även i förfilmen Höstdag ställs Lee inför språkförbistringar, då i mötet med Akira Kurosawas scripta Teruyo Nogami.

Förfilm:
Höstdag
Originaltitel: Qiu Ri, regi: Tsai Ming-liang, medverkande: Lee Kang-sheng, Teruyo Nogami, 2015, Taiwan, 24 min, japanska, engelsk text, DCP, tillåten från 15 år. Nadi Tofighian, forskare och lektor i filmvetenskap vid Stockholms universitet, inleder visningen.

Filmfakta

Originaltitel: Rìzi
Regi: Tsai Ming-liang
Medverkande: Lee Kang-sheng, Anong Houngheuangsy
År: 2020
Land: Taiwan, Frankrike
Format: DCP
Längd: 2 tim 7 min
Dialogspråk: Mandarin
Text: Utan text
Åldersgräns: Tillåten från 15 år

More events